۱۳۸۸ تیر ۱۰, چهارشنبه

سرمقاله لوموند : حاكمیت وحشت در ایران

سرمقاله لوموند : حاكمیت وحشت در ایران


ترجمه از "روزآنلاين" : در ایران لحظه حاكمیت وحشت فرا رسیده است. نظامی كه مشروعیتش روز به روز بیشتر زیر سئوال می رود به زندان و شكنجه و كشتار متوسل شده است زیرا از قرار در خود قدرت كافی و اعتماد به نفس لازم برای باز كردن فضائی كه مخالفین قانونی نظام بتوانند نظراتشان را ابراز كنند نمی یابد، آن هم مخالفینی كه موجودیت شان را در چهارچوب جمهوری اسلامی تعریف می كنند. محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور با پشتیبانی "رهبر" معنوی نظام، آیت الله خامنه ای سگ های نگهبانش را رها كرده. هدف مشخص است: تمام نمایندگان ائتلاف گسترده مخالفین كه میر حسین موسوی نخست وزیر پیشین آن ها را در انتخابات 12 ژوئن حول نام خود گرد آورده بود. احمدی نژاد از جناح راست مدعی است كه با 63 در صد آراء در نخستین دور انتخابات بر موسوی پیروز شده است. امّا سئوال اینست كه كدام نظامی با داشتن وجهه و محبوبیت نیاز به سازمان دادن چنین سركوبی دارد؟

از وقتی كه میلیون ها ایرانی جرأت پیدا كردند برای اعتراض به تقلب انتخاباتی گسترده در رأی گیری 12 ژوئن به خیابان بریزند تا كنون بیش از 2000 نفر دستگیر شده اند كه در میان آن ها تعدادی از چهره های معروف جناح اصلاح طلب، همكاران آقای موسوی، وزرای سابق، روزنامه نگاران، دانشگاهیان و مدافعان حقوق بشر دیده می شوند. امّا گزارش كمیته های محلات حاكی از بازداشت مردم عادی در سنین مختلف است فقط به این دلیل كه مظنون به شركت در تظاهرات ماه ژوئن بوده اند.

سناریوی این مصیبت تكراری است: لباس شخصی های مسلح بدون در دست داشتن هیچ حكمی به دستگیری های خانگی در ساعات مختلف روز و شب اقدام می كنند. اكنون این نگرانی وجود دارد كه اوضاع به نهایت وخامت برسد. هواداران احمدی نژاد علناً مخالفان را به اعدام تهدید كرده اند. در زندان ها كتك و شكنجه امری عادی است و در بسیاری از موارد افراد ناپدید شده اند. مردم ایران بار دیگر تحت فشار و اعمال خشونت شبه نظامیان نظام یعنی افراد بسیجی قرار گرفته اند.

باید در دل ها ترس انداخت تا بتوان قشر تحصیل كرده و روشن ملّت را كه به طور روز افزون خود را با اظهارات توهم زده احمدی نژاد بیگانه می یابند تحت انقیاد در آورد: توهماتی چون رسیدن به اسلام ناب، وسواس دخالت خارجی ها و هدف تبدیل جمهوری اسلامی به یك حکومت دیكتاتوری اسلامی كه در آن كمترین جائی برای آزادی نخواهد ماند. دولتمردان، اروپا را مقصر می شمارند، كاركنان ایرانی سفارت انگلیس را بازداشت می كنند و با دستگیری یكی از همكاران سازمان ملل در ایران این سازمان را نیز زیر اتهام قرار می دهند.
امید ما به محكومیت ایران در سطح جهان است و چشم انتظار حداقل همبستگی با مردم ایران هستیم.



منبع: لوموند 29 ژوئن

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر